Sportsérülés, a teniszkönyök

Jelen jegyzet indíttatása, hogy némi információt adjon időben fölismerni a teniszkönyök nevű sportsérülést az Iaido-ban, utaljon az elkerülésére vagy ha már kialakult, a kezelésére. Ez a sérülés nem velejárója és jellemzője az Iaido-nak és ( saját tapasztalatom szerint ) 70-80%-ban egy másik sport/mozgás/terhelés hozadéka.

Az elmúlt években, a különböző Iaido táborokban tett látogatásaim során több iaidokával találkoztam akik (többnyire a jobb) könyökükön, vagy könyök alatt az alkaron kötést, szorítót viseltek s használtak folyamatosan izomlazító, melegítő kenőcsöket a jelzett testfelületeken (eredmény nélkül).  A beszélgetésekből kiderült hogy gondjaik vannak  a kard megtartásával/megállításával a gyakorlás során mert éles fájdalmat éreznek a könyök-alkar területen. Úgy érzik mintha szét akarna esni az alkarjuk bizonyos mozdulatok alatt vagy mintha kötőtűvel szurkálnák az alkar izomzatot, könyök izületet, a kard ki akar esni a kezükből.  A fájdalom alapvetően a függőleges vágások során végrehajtott ‘simeru’, a vízszintes ‘nukiucsi’ de legfőképpen az ‘o-csiburui’ során jelentkezik.

Figyelje meg a problémát. A fájdalom a könyök külső részén érezhető s kisugárzik az alkarba vagy már tovább az ujjakba? A kéz szorítóereje nagymértékben csökken, egy nőies kézfogás is éles fájdalommal jár ?  A ‘te-no-ucsi’ és a vágásvégpontban való kard megtartás során érzi a fájdalmat? Esetleg már terheletlen / nyugalmi állapotban is érzi a fájdalmat? Általában az az érzése hogy az alkar izomzat feszülése során jelentkezik éles fájdalom? Ha kinyújtja a karját s megfeszíti ujjait már fáj? Ha az asztallap aljának feszített kézháttal fejt ki emelő nyomást a lapra már fáj? A kard ki akar fordulni a kezéből? Már a számítógép egér kezelés is fáj és lassan a fogkefe megtartás sem megy ?  Ha igen akkor valószínű a teniszkönyök s két dolgot kell azonnal tenni. Leállni minden terheléssel és sportorvoshoz fordulni, aztán beszélni az edzővel/mesterrel/dojo vezetővel (nevezze ahogy akarja). Készüljön föl rá hogy a sérülés fokától függően akár több hónap pihentetés is következhet gyógyszeres, terápiás kezeléssel.  Ez nem mindenkinek tetszik, folytatja a terhelést s öngyógyításba ( jön a melegítő, lazító kenőcs ) fog amivel csak ront a helyzeten. Érdemes tudni hogy a teniszkönyök egy rendkívül makacs, hosszan tartó betegség tud lenni, nem szabad legénykedni vele.

Amíg sportorvoshoz jut, minden, a fájdalmat kiváltó terhelést abba kell hagyni (az Iai-t is, akkor is ha nem az volt a gyökér ok ).  A melegítő/lazító kencéket érdemes azonnal elhagyni mert ezt a sérülést inkább hűteni mint fűteni kellene. Hűtés/jegelés ha szakaszosan és közvetve alkalmazzák, nem árt. Kötések, szorítók alkalmazhatók.

Négy kiváltó ok az Iaido-ban: 1. rossz eszköz   2. rossz edzésfölépítés  3. rossz technika  4. túledzés/túlterhelés

Megelőzés :

Válasszon olyan kardot amit elbír, megfelelő méretű, jól kiegyensúlyozott( inkább a ‘cubához’ közel), a ‘cuka’ jó kialakítású. Használjon inkább öntött ‘mogito-t’ vagy ‘szaja-bokuto-t’ mint a NET kardkészítői által csinált pengét. Ezek bizonytalanok. Saját tapasztalatom ezekről : vagy pocsék, vagy szép, vagy csicsás.  Az edzésnek része kell legyen a bemelegítés ! Ez nem “magánügy”! A bemelegítésnek azonban nem lehet része a hidegen nyújtás ! Elképesztő mikor – hatalmas nagy mesterek is – azonnal a váll/könyök/csukló izületet kezdik feszegetni. ( az utolsó pillanatban beesőket/későket ne engedjük edzeni)  A technikáról nem lehet anélkül szólni hogy valakinek ne másznánk a lelkébe.  Önmagunkra ártalmas technikát sulykoló stílus nincs, foglalkozásvezető viszont lehet. A gyakorlónak, a technika során jelentkező fájdalom értelmes magyarázat nélküli fontosságának folyamatos hangsúlyozására kell figyelni s azt megkérdőjelezni. Az Iai technikában a teniszkönyök kialakulásában ludas a nyújtott, feszített könyökkel végrehajtott mozgás. A görcsös ‘te-no-ucsi’, a túl nyitott ‘dzsodan-ból’ indított fölfelé majd ‘előredobált’ kard, az indokolatlanul nagy erejű ‘ocsiburui’. A túlterhelés adódik az eddigiekből. A túlterhelés eredménye a fáradtság. Ebből az Iai-ban a rossz technika és a sérülés következik.

A sikeres kezelés után érdemes kis tömegű fegyvert használni  -láttam már parafából faragott vagy műanyag kardot – és nagyon lassan gyakorolni. Nekem sokat segített a hűtő balzsam és a mágneses könyökszorító.

Mandan

Reklámok